Publikationer
Böcker (5 av 7 st)
- Santesson, S. & Hellspong, L. (2023). Skriv med egen röst : Råd för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur AB.
- Källström, L. (2020). Pippi mellan världar : En bildretorisk studie. SKRIFTER UTGIVNA AV SVENSKA BARNBOKSINSTITUTET. MediaTryck Lund. Doktorsavhandling.
- Bruhn, T. (2018). Delade meningar : Retorisk flertydighet och den pluralistiska publiken i politiska förnyelseprocesser. Studia Rhetorica Lundensia. Retorikförlaget. Doktorsavhandling.
- Eriksson, A. (2017). Retorikens grunder. Studia Rhetorica Lundensia, 2. Studia Rhetorica Lundensia - Lunds universitet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2012). Retorik för naturvetare : skrivande som fördjupar lärandet. Studentlitteratur AB.
- Visa samtliga böcker (totalt 7 st)
Redaktörskap (5 av 5 st)
- Sigrell, A., Ohlsson, A., Strand, P. & Sundby, M. (2024). (Red.) Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening?. Studia Rhetorica Lundensia, 8. Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning.
- Källström, L. & Sigrell, A. (2022). (Red.) Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong. Studia Rhetorica Lundensia, 7. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet.
- Bruhn, T. (2020). (Red.) Berättelser, retorik och medier : Texter till minne av Sofi Qvarnström. Studia Rhetorica Lundensia, 5. Studia Rhetorica Lundensia - Lunds universitet.
- Sigrell, A. & Qvarnström, S. (2015). (Red.) Retorik och lärande : kunskap - bildning - ansvar. Studia Rhetorica Lundensia, 1. Lund University.
- Sigrell, A. (2007). (Red.) Fjärde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Tala, lyssna, skriva, läsa, lära – modersmålsundervisning i ett nordiskt perspektiv. Texter om svenska med didaktisk inriktning.
Artiklar (5 av 34 st)
- Brännström, M. & Sigrell, A. (2024). Rhetoric, and the Swedish high-school mission for democracy. Scandinavian Journal of Educational Research, 68, 204-217. Taylor & Francis.
- Eddebo, J., Hietanen, M. & Johansson, M. (2024). Automatic Identification of Hate Speech : A Case-Study of alt-Right YouTube Videos. F1000Research, 13, 1-23. F1000 Research Ltd..
- Svedholm-Häkkinen, A. & Hietanen, M. (2024). On being drawn to different types of arguments : A mouse-tracking study. Thinking & Reasoning, 1-26. Taylor & Francis.
- Svedholm-Häkkinen, A., Hietanen, M. & Baron, J. (2024). Individual differences in argument strength discrimination. Argumentation, 38, 141-167. Springer.
- Eriksson, A. (2023). Apocalyptic argumentation : Trump and ISIS. Journal of Argumentation in Context, 12, 116-134. John Benjamins Publishing Company.
- Visa samtliga artiklar (totalt 34 st)
Bokkapitel (5 av 27 st)
- Bruhn, T., Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). Det politiska talet en underskattad kraft. I Beck-Friis, U. & Lundqvist, J. (Red.) Valrörelsen i medierna : Kampen om dagordningen (pp. 77-89). Institutet för mediestudier.
- Hietanen, M. (2022). Retorikens åtta dimensioner. I Källström, L. & Sigrell, A. (Red.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong (pp. 59-79), 7. Department of Communication and Media, Lund University.
- Källström, L. (2022). Kom med på en flygtur : En reflektion över djursbetydelse för retoriken. I Källström, L. & Sigrell, A. (Red.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Festskrift tll Lennart Hellspong (pp. 81-90), 7.
- Källström, L. (2022). Lyssna hör du dem kvittra och ryta : Bilderboken som fabelövning. I Källström, L. & Sigrell, A. (Red.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong (pp. 233-248), 7. MediaTryck Lund.
- Sigrell, A. (2022). Att tala är silver att tiga är guld : Om Lennart och lyssnandet. I Källström, L. & Sigrell, A. (Red.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong (pp. 35-44), 7.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 27 st)
Förord (3 av 3 st)
- Källström, L. & Sigrell, A. (2022). A match made in heaven. I Källström, L. & Sigrell, A. (Red.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Fesrskrift till Lennart Hellspong (pp. 13-20), 7. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet.
- Sigrell, A. & Qvarnström, S. (2015). Förord. Studia Rhetorica Lundensia, Retorik och lärande : Kunskap - Bildning - Ansvar, 1, 9-16. Lund University.
- Qvarnström, S. (2014). Elsa och kärleken. [Host publication title missing], 251-256. Lo Söllgård förlag.
Encyklopediartiklar (1 av 1 st)
Konferensbidrag (5 av 83 st)
- Hietanen, M. (2024). A Century of Neo-Aristotelian Rhetorical Criticism : Dried-Out Bones or Forever Young?.
- Hietanen, M. (2024). Criteria for Evaluating Classical Rhetorical Argumentation.
- Hietanen, M. (2023). Towards an authentic argumentation literacy test.
- Bruhn, T., Farjam, M., Gustafsson, N., Dutceac Segesten, A. & Topp, E. A. (2022). Political polarization in the news: the Swedish media discourse, 2010-2021.
- Hietanen, M. (2022). Assessing and Teaching Argumentation Literacy in Tertiary Education.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 83 st)
Rapporter (1 av 1 st)
Översättningar (1 av 1 st)
Recensioner (5 av 9 st)
- Källström, L. (2021). Nathalie Op de Beeck (red.), Literary Cultures and Twenty-First-Century Childhoods. Barnboken. Tidskrift för barnlitteraturforskning, 44. Svenska Barnboksinstitutet.
- Källström, L. (2020). Recension: Corina Löwe & Åsa Nilsson Skåve (red.), Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Barnboken: Journal of Children's Literature Research, 43. Svenska Barnboksinstitutet.
- Qvarnström, S. (2017). Recension av Peter Forsgrens Norrland som koloni och utopi. Olof Högbergs Den stora vreden, Ludvig Nordströms Petter Svensks historia och berättelsen om Sverige. Tidskrift för litteraturvetenskap, 47, 72-76. Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap.
- Qvarnström, S. (2015). Recension av doktorsavhandling. Samlaren, 135, 258-265. Svenska litteratursällskapet.
- Qvarnström, S. (2015). Recension av doktorsavhandling. Samlaren, 135, 311-317. Svenska litteratursällskapet.
- Visa samtliga recensioner (totalt 9 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (5 av 9 st)
- Hietanen, M. (2022). Retorik för demokrati (Ledare). Arena för modersmål och litteratur, 2022, 4-5.
- Sigrell, A. (2017). Ingenting finns. Retorikmagasinet. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2015). Att läsa för att skriva. Retorikmagasinet, 35-37. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. & Sigrell, B. (2014). Metonymier i psykoterapi och retorik. Psykoterapi, 38-44. Riksföreningen Psykoterapicentrum.
- Eriksson, A. (2012). Säg det listigt - med en fabel. Retorikmagasinet, 50, 9-14. Retorikförlaget.
- Visa samtliga artiklar i facktidskrifter och populärpress (totalt 9 st)
Tidningsartiklar (5 av 12 st)
- Sigrell, A. (2022). "Hade varit ett ypperligt läge för Bolund att ge svar på tal". Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). "Statsministern framförde sitt tal med pondus – och med Sverige som kärna". Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). "Är det verkligen så enkelt som Jimmie Åkesson vill ge sken av?". Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). ”Skapar förutsättning för att vi i publiken får lust att tro på henne”. Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). Johan Pehrsons tal: Riskfyllt med skolfokus – och att vara liberal. Nyheter 24.
- Visa samtliga tidningsartiklar (totalt 12 st)
Övrigt (5 av 7 st)
- Bruhn, T. (2019). När flertydiga uttryck tar hänsyn till olika uppfattningar. Föreningen för svensk medie- och kommunikationsforskning (FSMK).
- Sigrell, A. (2016). Att läsa för att skriva – elevdriven imitatio [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Berättelser om en röd stuga [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Innehållsorienterad undervisning styr valet av litteratur [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Konferensvolymen från SMDI-konferensen på Södertörn ute [Recension]. Skolverket.
- Visa samtliga övrigt (totalt 7 st)