Hans forskning kommer förhoppningsvis att välkomnas av reklambranschen

Publicerad den 28 januari 2017
Nils Holmberg
Nils Holmberg

–Jag hoppas att min forskning kan leda till en upprensning av de värsta avarterna inom reklambranschen, säger medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg.

Nils Holmberg disputerade den 9 december 2016 med avhandlingen: <link https: lup.lub.lu.se search publication f8c12896-b789-4394-b9cd-1cece113fb08>Effects of online advertising on children’s visual attention and task performance during free and goal-directed internet use : A media psychology approach to children’s website interaction and advert distraction. Avhandlingen har uppmärksammats av åtskilliga medier och Nils egen förhoppning, att hans forskningsresultat ska kunna bidra till att ge beslutsfattare och näringsliv ett bättre underlag i arbetet med att göra den kommersiella webben mer användarvänlig för dess yngsta användargrupp, har alla förutsättningar att gå i uppfyllelse.
  • <link http: www.lu.se article barn-drabbas-orimligt-hart-av-internetreklam>Lunds universitets pressutskick
  • <link http: www.dn.se ekonomi barn-mer-storda-av-internetreklam>DN
  • <link http: www.sydsvenskan.se barn-mer-storda-av-internetreklam>Sydsvenskan
  • <link http: www.svd.se barn-mer-storda-av-internetreklam>SvD
  • <link http: www.dagensmedia.se experter barns-lasforstaelse-forsamras-av-storande-reklam-6816367>Dagens media
  • <link http: sverigesradio.se sida>Radio P4 Malmöhus