Överdrivna varningar till ungdomar om sociala medier riskerar att ignoreras

Publicerad den 18 juli 2024
En ung person som sitter på en stol i ett sovrum.

I sommar har Helena Sandberg expertkommenterat Länsförsäkringars experiment med AI-modellen Laika som föreställer en 13-årig tjej formad av det sociala klimatet och innehållet på Tiktok, Snapchat och Instagram.

Laika är beroende av sociala medier och har avskärmat sig från skola, familj och vänner. Hon lider av ångest och depression samt visar starka tecken på narcissism, aggressivitet och ätstörningar. Hon är en AI-modell konstruerad med GPT-4 och ett eget dataset och har validerats av hjärnforskaren Katarina Gospic och Lisa Thorell, professor för beteendepsykologi vid Karolinska institutet.

Länsförsäkringar skriver att syftet med Laika är att förebygga ohälsa hos barn och unga då forskningen inte kan svara på hur hög konsumtion av sociala medier påverkar dem på sikt. Men Helena Sandberg är skeptisk till att använda orealistiska exempel som Laika för att påverka.

– Den här avataren är en slags ytterlighet eller en anomali. Man kan se det som en slags skrämselpropaganda och det blir som en underliggande varning för barn och unga: ”Bli inte som Laika”. Om man använder sig av för extrema exempel blir det så långt ifrån ens egen vardag att det får motsatt effekt – man skjuter ifrån sig den här typen av budskap. Det finns inga barn och unga som lever i en grotta enbart med en social medieplattform och bygger sin verklighet helt efter den. De flesta barnen mår bra och har inte ett problematiskt förhållningssätt eller en problematisk medieanvändning. Vissa har det och då behöver man kanske stötta dem lite extra, sa hon i Sveriges radios God morgon världen den 7 juli.

Efter att Helena Sandberg i februari publicerade fynden från en studie om skärmanvändning bland barn 0-3 år har hon intervjuats i många svenska medier. SVTs Lilla aktuellt gjorde en serie inslag och intervjuer om barn och ungas skärmtid, där Helena Sandberg svarade direkt på frågor i chatt och i inspelade videosvar.

Parallellt med forskning och undervisning deltog Helena Sandberg under hösten och våren i Folkhälsomyndighetens expertgrupp som på uppdrag av regeringen gjort en sammanställning av kunskapsläget kring digital medieanvändning och hälsoeffekter på barn och unga. Ohälsosamt stillasittande, sämre sömn och psykisk ohälsa är några konsekvenserna enligt experternas rapport.

– Unga flickor använder sociala medier mer än killar. Bland dem som har en problematisk medieanvändning tycks unga med psykisk ohälsa vara överrepresenterade. Sambanden är dock långt ifrån tydliga. En del forskare menar att det finns en ömsesidig förstärkning av olika saker, sa Helena Sandberg till Sveriges radios reporter när Socialminister Jakob Forssmed tagit emot rapporten.

– Men vad vi inte får glömma är att barn och unga har rätt att ha tillgång till de här teknologierna. Det finns med i barnkonventionens tillägg som gäller barn och unga i det digitala samhället.

Godmorgon världen i Sveriges radio, 7 juli. Inslaget där Helena Sandberg intervjuas börjar vid 1:34:35.