”Man manipulerar medvetet läsaren och mediekonsumenten”

Publicerad den 23 oktober 2017
Även Sydsvenskan har publicerat en artikel, utifrån samma TT-nyhet, i deras pappersupplaga

Under ledning av docent Helena Sandberg, KOM, har en rad forskningsprojekt kring barn, internet och reklam genomförts.

En känd så kallad youtuber smaskar leende i sig en hamburgare med företagets logotyp väl synlig i bakgrunden. En videobloggare sminkar sig med kosmetika från ett specifikt märke. En text som ser ut som en artikel som handlar om fördelarna med ett nytt bantningspreparat på en välkänd mediesajt.

Den dolda reklamen breder ut sig och ökar i omfattning. – Det blir som i Rödluvan och vargen. Man manipulerar läsaren eller mediekonsumenten och framställer sig som någonting annat än den budbärare av reklam som man är, säger Helena Sandberg, medie- och reklamforskare vid Lunds universitet.

– Många är trötta på reklam och gör allt för att undvika den. Men det gör också att reklammakarna måste hitta nya sätt att nå fram. Ju mer reklamkritiska vi blir, desto mer uppfinningsrika tvingas reklammakarna vara.

Helena Sandberg ser två olika framtida scenarion där båda begränsar den ständigt växande smygreklamen. – Antingen tvingas en ny reglering eller lagstiftning fram. Eller så skapas ett tryck inifrån mediebranschen där etablerade medier inte upplåter plats till den här typen av innehåll.

Läs hela artikeln i <link http: www.kom.lu.se www.kristianstadsbladet.se sverige-varlden sa-manipuleras-vi-av-dold-reklam external-link-new-window>Kristianstadsbladet