Publications
We regularly publish our research with international publishers such as Routledge, Sage, Polity, and Cambridge University Press. During 2014-2018 we have published over 100 peer reviewed outputs, which included 5 books (3 single authored research monographs), 10 edited collections (books and special issues of journals), 3 doctoral theses, 8 reports, 69 book chapters (national/international collections), and 30 peer reviewed journal articles, e.g. European Journal of Communication, International Journal of Cultural Studies, Javnost, Journal of Ethnic and Migration Studies, New Media and Society. We place a premium on research monographs, edited collections, book chapters in anthologies, and journal articles. We value single authored and co-authored works that make theoretical and empirical contributions in the field, connecting with the LU Strategy of promoting high quality research.
Publication Highlights
- 2014: 4 peer reviewed journal articles, 1 edited collection Reclaiming the Public Sphere (Askanius, Macmillan), and 1 textbook Kvinnor och Män i Offentlighetens ljus (Jarlbro and Hammarlin, Studentlitteratur);
- 2015: 7 peer reviewed journal articles, 2 single authored research monographs, including Reality TV (Hill, Routledge), 1 edited collection;
- 2016: 7 peer reviewed journal articles, 2 doctoral theses (Doona, monograph; Holmberg, compilation), 1 anthology, 1 edited collection;
- 2017: 6 peer reviewed journal articles, 1 doctoral thesis (Martinez, compilation), 2 edited collections, including MKV textbook Sociala medier – vetenskapliga perspektiv (ed. Olsson, Gleerups);
- 2018: 6 peer reviewed journal articles, 1 single authored book monograph Media Experiences (Hill, Routledge), 1 edited collection, and 16 book chapters;
- 2019-20: over 10 journal articles/book chapters in international journals and edited collections, 1 book monograph Exposed: Living with Scandal Rumour and Gossip (Hammarlin, Manchester University Press), and 3 special journal issues on themes of Fear (European Journal of Cultural Studies), Transgression (International Journal of Cultural Studies), and Media Freedom (Javnost).
Select Publications
Complete List of Publications
Book chapters (page 8 of 8)
- Dahlgren, P. (2004). Medborgarkulturer via medierna: en förutsättning för demokrati. In Nord, L. (Ed.) Medierna och demokratin (pp. 405-430). Studentlitteratur AB.
- Jarlbro, G. (2004). Bröderna Cartwright och jag - medierna som integrerande samhällskraft. In Nord, L. & Strömbäck, J. (Eds.) Medierna och demokratin. Studentlitteratur AB.
- Jarlbro, G. (2004). Varför gör dom inte som vi säger?. In Johansson, B. (Ed.) Sopor hit och dit - på vinst och förlust (Formas fokuserar). Formas.
- Sandberg, H. (2004). Varför gör de inte som vi säger?. In Johansson, B. (Ed.) Myter om maten (pp. 203-212). Formas.
- Dahlgren, P. (2003). À la recherche d'un public parlant: les médias et la democratie. In Cefaï, D. (Ed.) Les sens du public (pp. 291-312). Presse Universitaires de France.
- Dahlgren, P. (2003). Citizenship and the media: cultivating agency via civic culture. In Carpentier, N. (Ed.) Het On(be)grijpbare Publiek.
- Dahlgren, P. (2003). Reconfiguring civic culture in the new media milieu. In Corner, J. (Ed.) Media and the Restyling of Politics: Consumerism, Celebrity and Cynicism (pp. 151-170). SAGE Publications.
- Dahlgren, P. (2002). Electronic democracy, internet, and the evolution of journalism: making use of available space. In Vidal-Beneyto, J. (Ed.) La ventana global. Taurus.
- Dahlgren, P. (2002). La formation d'identité et les citoyenne d*UE: les dilemmes démocratiques et les conditions médiales. In Ferry, J.-M. (Ed.) L'École au défi de l'Europe; Éducation, médias et citoyenneté post-nationale (pp. 99-124). Éditions de l'Université Libre de Bruxelles.
- Dahlgren, P. (2002). Mass media: Introduction and schools of thought. In Smelser, N. (Ed.) Intrnational Encyclopedia of the Social and Behavioiral Sciences. Pergamon Press Ltd..
- Jarlbro, G. (2002). Information och opinionsbildning. In Andréasson, S. (Ed.) Den svenska upen i det nya Europa. Gothia Förlag AB.
- Sandberg, H. (2002). Publiken- formbar målgrupp eller kritisk dialogpartner?. In Larsson, L. (Ed.) PR på svenska. Teori, strategi och kritisk analys (pp. 107-130). Studentlitteratur AB.
- Sandberg, H. (2000). Varför kommer inte mina intervjupersoner i tid?. In Jarlbro, G. (Ed.) Vilken metod är bäst - ingen eller alla? Metodtillämpning i medie- och kommunikationsvetenslap (pp. 174-197). Studentlitteratur AB.
- Sandberg, H. & Thelander, ?. (2000). Hur nära kan man tillåta sig att komma? Att pendla mellan närhet och distans i forskningsprocessen. In Jarlbro, G. (Ed.) Vilken metod är bäst - ingen eller alla? Metodtillämpning i medie- och kommunikationsvetenskap (pp. 198-221). Studentlitteratur AB.
- Sandberg, H. & Thelander, ?. (2000). Hur nära kan man tillåta sig att komma? Att pendla mellan närhet och distans i forskninhgsprocessen. In Jarlbro, G. (Ed.) Vilken metod är bäst - ingen eller alla? Metodtillämpning i medie- och kommunikationsvetenskap (pp. 198-221). Studentlitteratur AB.
- Schoug, F. (1998). Inledning. In Miegel, F. & Schoug, F. (Eds.) Dikotomier : Vetenskapsteoretiska reflektioner (pp. 7-19). Studentlitteratur AB.
- Schoug, F. (1998). Sanning och konsekvens : Om sambandet mellan epistemologi och forskarroll. In Miegel, F. & Schoug, F. (Eds.) Dikotomier : vetenskapsteoretiska reflektioner (pp. 40-61). Studentlitteratur AB.